Zkušenosti s motocyklovými řetězy aneb o řetězech s rozumem a bez legend
Obsah
Úvod
Každý motorkář se o techniku zajímá nejen kvůli servisu, ale hlavně rád o ní s ostatními debatuje, zajímá se o novinky atd., protože motorky jsou hlavně o vlastních i sdělených emocích. O motocyklových řetězech najdete mnoho teorií na internetu, uslyšíte u přátel, dočtete v časopisech a laik těžko odliší odborné od rádoby odborných „pravd“. S řetězy máme dlouholeté zkušenosti, a to jak prodejci, tak i jako aktivní uživatelé – hobíci, stejně jako většina našich zákazníků. Máme možnost testovat různé druhy řetězů i při ostrém, závodním nasazení nebo turistice v různých destinacích Evropy. Proto se s Vámi chceme podělit o naše pozitivní i negativní zkušenosti.
Nechci polemizovat s různými teoriemi nebo vytvářet nové dogma, ale budu osobně rád, když si naše názory přečtete a třeba budou i pro vás přínosem.
Adolf Středa www.motoretezy.cz
Jak měřit vytažení řetězu
Metody měření
- měrka řetězu – nejpřesnější a nejrychlejší měření opotřebení řetězu. Doporučujeme mít tuto měrku v garáži, není drahá a při údržbě motocyklu je k nezaplacení
- měření posuvným metrem/měřítkem (“šuplerou“) – měří se rozdíl mezi délkou nového a jetého řetězu na určitém počtu článků, zpravidla bývá mezní hodnota prodloužení jetého řetězu uvedena v manuálu motocyklu, např. Suzuki uvádí max. délku na 20 článků řetězu 323,8mm pro řetěz 520.
- podle měrky na zadní vidlici – velmi orientační metoda, je nutné znát přesnou hodnotu na stupnici vidlice při novém řetězu, pamatovat si ji po celou dobu životnosti řetězu a při dopínání sledovat odchylku, bohužel jen těžko určíte hodnotu pro výměnu řetězu – u některých motocyklů je hodnota pro výměnu řetězu vyznačená na vidlicové měrce, která je však zpravidla definována jako orientační, stejně tak obtížně určíte hodnotu nepravidelného prodloužení řetězu
- podle počtu ujetých km – často odpovídáme na dotaz, kolik km se na daný řetěz dá ujet. Odpověď je vždy jen orientační, protože vždy závisí na stylu jízdy, údržbě, hmotnosti jezdce, prostředí, kde se jezdí apod. Např. rozdíl v životnosti řetězu při porovnání jízdních stylů „jako prase“ vers. „turistika“ může být na stejném motocyklu i v desítkách procent. Stejně jako třeba u pneumatik.
Příznaky řetězu na konci životnosti
- nepravidelně protažený řetěz
- žádný řetěz se nevytahuje rovnoměrně, ale vždy některé články „odchází“ dříve
- většinou platí: čím je blíž konec života řetězu, tím větší je nepravidelnost vytažení řetězu.
- těsněný řetěz, který má abnormální vůli „do boku“
-
-
- u některých těsněných řetězů se projeví konec životnosti abnormálním výkyvem řetězu do stran, kdy jsou již vymačkané těsnící kroužky a zvětšená vůle mezi bočními destičkami
- řetěz se musí často dopínat
- nový řetěz si zpravidla musí „sednout“ a po dopnutí si ho po většinu životnosti nemusíte všímat
- na konci životnosti je nutné pravidelné dopínání téměř po každé jízdě
- ojetá řetěz. kola
- jednoduše posoudíte podle profilu zubu na záběrové vers. brzdné straně – na záběrové bývá více vymačkaný
- porovnání profilu zubu se zuby na novém kole – z vlastní zkušenosti vím, jak je zavádějící porovnávat profil zubu navzájem na jetých kolech a jak překvapivě velký rozdíl se ukáže při porovnání se zubem na novém kole
- u běžných silničních moto se zpravidla doporučuje výměna celé sady, protože opotřebení řetězu a řetězových kol bývá úměrné
- výměna celé sady bývá někdy zbytečná:
- pro moto v ostrém off-road nasazení, kdy i průměrně závodící hobík spotřebuje na jednu sadu dvě přední kolečka – u předních koleček se často namačká bahno, které ho silně opotřebuje, zažil jsem na závodech, že se i na zánovní sadě očesalo přední kolečko – proto doporučuji před větší akcí (závody, off-road výlet Rumunsko apod.) pečlivou kontrolu stavu zubů a jedno přední kolečko jako rezervní
- u silničních závodních moto, kde se laboruje s nastavením převodu podle typu tratě, povrchu apod., se používají duralové rozety, konverze sady na 520 apod. – při posuzování stavu řetězové sady se musí analyzovat každý samostatný díl
- při použití bezkroužkových řetězů nebo hliníkových rozet – pro závodní účely se používají materiálově odlehčené díly s kratší životností
Důvody zkrácení životnosti těsněného řetězu
- nesprávné mazání – paradoxně s nesprávným čištěním nejčastější prohřešek
- řetěz mazat, vždy až když je suchý, v manuálech k moto se doporučuje každých cca 500km, ale lépe je používat rozum, protože je nutné častěji mazat např. při dešti a naopak s menší frekvencí při jízdě na suché a bezprašné silnici. Více odst. Mazání řetězu
-
- nesprávné čištění – opět doporučuji používat selský rozum a čistit jen, když je nutné a vhodným způsobem - více odst. Čištění řetězu
- sportovní použití, agresivní způsob jízdy – řetěz, stejně jako třeba pneumatiky, spotřeba apod., je hodně závislý na způsobu jízdy a trpí jak při velkém zrychlení, tak i razantním brzdění. Ale kvůli tomu většina z nás na moto jezdí, takže se s tím moc nedá dělat :)
- zatížení motocyklu – je rozdíl, jestli motocykl veze 70kg jedince nebo dva pořádně rostlé turisty s bagáží o celkové váze přes 200kg. S tím také moc neuděláme, snad jen vybrat vhodnější typ řetězu
- nevhodný typ řetězu – nejčastější důsledek legend typu „značka XY nic nevydrží...“ Většina běžných výrobců vyrábí, pro běžné použití, dvě až tři kvalitativní řady řetězů, protože např. na moto s výkonem 35kW lze s velkou rezervou použít řetěz základní řady a naopak použít jinou, než nejvyšší řadu řetězu na moto třídy SBK, je vyloženě nouzové a ekonomické řešení.
Jak na montáž řetězu
- demontáž – základní postup
-
- zablokovat zadní kolo, aby se neprotáčelo
- povolit přední kolečko
- povolit rozetu
- rozpojit řetěz
-
- zkontrolovat, zda nový řetěz je dostatečně dlouhý (spočítat články) a rozměry řetěz. kol odpovídají originálu :)
- namontovat přední kolečko
- namontovat rozetu
- natáhnout řetěz a ověřit, zda je dostatečně dlouhý
- spojit řetěz
- nastavit prověšení řetězu – cca 2,5-4,5cm (nutno dodržet hodnoty uvedené v manuálu motocyklu)
- zkontrolovat utažení všech šroubů
- krátce projet moto a znovu zkontrolovat spojku řetězu a dotažení všech šroubů
- Pozor: všechny závitové spoje zalepit vhodným lepidlem na závity (Loctite apod.) a při práci dodržujte prioritně Servisní příručku výrobce daného motocyklu
Mazání řetězu
- základní pravidla
- mazat vždy a jen, když je řetěz suchý
- mazat podle obrázku
-
- šetřit mazivem
- používat známá a ověřená maziva ve spreji - ideálně sprej s aplikační trubičkou – stříká jen tam, kam je potřeba
- chyby
- časté mazání – řetěz mažeme pouze když je nutné, když mažeme častěji, tak zpravidla se staré mazivo nestačí „spotřebovat“ a vrství se s novým, výsledkem bude řetěz s vrstvou špinavého mazu, který se také výborně usazuje okolo zakrytovaného předního řetěz. kolečka.
- postříkání celého řetězu mazivem - nejvíce namáhaná část – čep – je u těsněných řetězů namazán při výrobě a po celou dobu životnosti, díky těsnícím kroužkům ani namazat nejde. Na těsněném řetězu je nutné hlavně namazat válečky, které jsou ve styku se zuby řetězového kola a to zespodu válečků – je nutné nastříkat mazivo na kraje válečků, aby zateklo pod váleček. Důvod: váleček po dosednutí na zub řetězového kola se vůči zubu nepohybuje, pouze se otáčí kolem své osy. Pokud se tedy postříká celý řetěz, tak se víc nepromaže, naopak se na mazivo nachytá prach a vytvoří výbornou brusnou pastu. Prostě méně je v tomto případě výrazně více.
- nevhodné mazivo – doporučuji neexperimentovat a používat známá a prověřená maziva ve spreji s dlouhou aplikační trubičkou. Nevhodné mazivo zpravidla rychle „vylítá“ a nemaže nebo „zalepí“ vše včetně řetězu. Dále doporučuji pro off-road používat off-road maziva (většina výrobců má v nabídce), protože se na ně výrazně méně chytají nečistoty.
Čištění řetězu
- základní pravidla
- čistit, jen když je řetěz špinavý
- použít doporučené čistící prostředky
- postup
- nastříkat čistící prostředek, který rozpustí mastnotu
- nechat chvíli působit
- znovu nastříkat čistící prostředek, který odplaví rozpuštěnou mastnotu
- otřít hadrem, popř. krátce moto projet, aby se odlétly zbytky rozpuštěných nečistot
- namazat řetěz
- chyby
- použití nevhodného čističe – nevhodný čistič zpravidla naleptá těsnící kroužky, doporučuji opět použít běžné čističe řetězu a neexperimentovat, pokud budete dodržovat další bod, tak nejde o drahou záležitost
- zbytečně časté čištění – řetěz čistíme opět s pomocí selského rozumu, tedy ne po ujetí určitého počtu km, ale až když je špinavý. Časté čištění je, dle mých zkušeností, na škodu a zbytečně „trápí“ řetěz rozpouštědly. Osobně jsem čistil řetěz při ročním nájezdu (turistika celá Evropa) cca 15tis. km cca 1-2x za sezonu. Pokud se správně řetěz maže, tak není nutné často čistit
- agresivní mechanické čistění – nedrhnout řetěz kartáči apod., nečistoty se musí rozpustit a odplavit
Resume
- chovejte se k řetězu, jako ke každé mechanické součástce a vždy s rozumem
- nepřeceňujte mazání a čištění řetězu – přestože se nás výrobci motokosmetiky, přípravků na řetězy apod. snaží přesvědčit o opaku, tak z mé zkušenosti je rozdíl životnosti dvou stejných řetězů na stejných motocyklech a v podobném stylu provozu, ale výrazně odlišném přístupu k řetězu – přepečlivá starost vers. minimální péče – zanedbatelný. Je to samozřejmě kontroverzní názor, ale tolik má zkušenost.
- pro posouzení životnosti řetězu vždy používejte objektivní kritéria – měrky, přesná a validní data – počet ujetých km, správně zvolená třída řetězu apod. Vyvarujte se neověřených tvrzení či legend, třeba i z úst „odborníků“.
- pokud někomu vyhovuje jiný způsob „života s motořetězem“, je možné, že i ten je bez problémů použitelný:)
Přeji mnoho kilometrů nebo motohodin bez nehod.
Adolf Středa
MOTOŘETĚZY.cz
Tento text vznikl na základě podkladů výrobce, studiem odborných materiálů a našeho know how. Text je výhradním vlastnictvím společnosti FT Sun sro. Jeho používání druhou stranou formou kopírování apod. je možné pouze s naším písemným souhlasem.
Copyright © 2012 FT Sun s.r.o. - Motořetězy.cz
Sdílet