Na úvod » Svíčky NGK a Denso - montáž, popis a technické informace
Demontáž starých zapalovacích svíček
Podrobný návod
Krok 1
Najděte zapalovací svíčky (u některých motorů jsou skryty pod horním sacím potrubím, cívkou zapalování nebo krytem cívky zapalování), uchopte fajfku kabelu připojeného ke svíčce nebo k cívce zapalování. Odpojte kabel od svíčky nebo odpojte konektor cívky. Nikdy netahejte za samotný kabel. Mohli byste jej poškodit, případně poškodit konektor. Potřebujete-li demontovat cívku zapalování, použijte k tomu určené nářadí.
Krok 2
Máte-li odpojený kabel či cívku, vyšroubujte svíčku momentovým klíčem se svíčkovým nástavcem. Nasaďte nástavec na svíčku a začnete otáčet proti směru hodinových ručiček. Zapalovací svíčka by měla jít vyšroubovat snadno. Pokud se vám nedaří uvolnit příliš utaženou svíčku, nezkoušejte to silou, abyste ji neulomili. Před dalším uvolňováním závit zkuste promazat penetračním olejem.
Krok 3
Prohlédněte si starou svíčku, měla by být na konci mírně znečištěná. Pokud je mastná nebo bílá, může to značit jiné problémy, které byste měli zkonzultovat s profesionálních automechanikem. Starou svíčku odložte stranou.
Krok 4
Zkontrolujte závit v bloku motoru. Pokud je znečištěný, vyčistěte jej čističem závitů.
Montáž nových zapalovacích svíček
Podrobný návod
Krok 1
Je-li třeba, před montáží nové svíčky nastavte vzdálenost mezi elektrodami. Dříve k přesnému nastavení mezery zapalovacích svíček bylo nezbytné použít speciální nástroj. Zapalovací svíčky Champion® dnes mají tuto mezeru nastavenou správně a ve většině případů tento krok odpadá. Přesto byste měli zkontrolovat, zda je mezera správně široká. Správnou vzdálenost mezi elektrodami naleznete v uživatelské příručce. Poté ji nastavte pomocí spárové měrky.
Krok 2
Novou zapalovací svíčku nasaďte rukou do závitu a nejméně dvakrát otočte po směru hodinových ručiček. Jemně našroubovanou svíčku dotáhněte po směru hodinových ručiček momentovým klíčem s prodloužením a svíčkovým nástavcem. Podložka svíčky musí přiléhat k povrchu motoru.
Buďte mimořádně opatrní na přílišné utažení – mohli byste strhnout závit hlavy motoru, což představuje nákladnou opravu. Vždy používejte momentový klíč nastavený na stanovenou hodnotu (návod k opravám OE).
Krok 3
Nasaďte zpět fajfku svíčky nebo zapalovací cívku s konektorem. Je důležité, aby se ozvalo cvaknutí, jak plastová fajfka zapadne na místo. Abyste si usnadnili příští demontáž svíčky, vnitřní stranu fajfky ošetřete dielektrickou pastou.
Krok 4
Stejným postupem vyměňte ostatní svíčky. A to je celé. Novými zapalovacími svíčkami jste svému vozu vdechli nový život. Pokud v jakékoliv fázi procesu narazíte na problém nebo něčemu nerozumíte, poraďte se se svým mechanikem.
Obsah tohoto textu má pouze informativní charakter a neměl by nahradit odborné rady autorizovaného automechanika. Máte-li konkrétní dotazy nebo pokud některému z uvedených pokynů nerozumíte, poraďte se s autorizovaným mechanikem.
Popis svíček NGK a technické informace:
Iridiové zapalovací svíčky
Iridiové zapalovací svíčky NGK představují v současnosti technicky nejhodnotnější řešení. Mají na středové elektrodě hrot ze slitiny s iridiem. Ten je přivařen speciálním technologickým postupem pomocí laseru. Ušlechtilý kov iridium je jedním z nejtvrdších kovů na světě. Taví se až od 2450 °C a je velmi odolný vůči jiskrové korozi. Jeho použitím byla zdvojnásobena životnost oproti standardním zapalovacím svíčkám. Kromě toho ušlechtilé kovy umožňují, aby byla středová elektroda značně tenčí a měla průměr pouze 0,6 mm. Toto opatření značně redukuje potřebu zapalovacího napětí a přispívá k rozšíření a zlepšení čela plamenu v zapalovacím prostoru.
Efekt samočištění u iridiových zapalovacích svíček
Nezávisle na aktuálních provozních podmínkách dochází v kruhové spáře mezi středovou elektrodou a izolátorem k elektrickým výbojům. Odstraňují případné částečky sazí a garantují tím, že zapalovací napětí nebude odváděno.
Platinové zapalovací svíčky
U těchto zapalovacích svíček zajišťují platinové destičky na středové elektrodě po celou dobu životnosti konstantní výkon zapalovacích svíček - i za velmi obtížných podmínek. Tyto zapalovací svíčky vystačí díky štíhlé středové elektrodě s nižším zapalovacím napětím, dochází tak k odlehčení zapalovacích cívek a zajištěno optimální spalování až do vnějšího okraje spalovacího prostoru.
Moto svíčky Denso:
DENSO je přední světový výrobce dílů nejen pro automobilový průmysl, ale také výrobce mnoha komponentů pro motocykly.
Na trh s náhradními díly v Evropě dodáváme hlavně motocyklové svíčky. V odkazech níže bych vám rád detailněji představil DENSO zapalovací svíčky a jejich výhody.
Tři základní typové řady moto svíček DENSO
1) Niklové standardní svíčky
Zemnící elektroda s U-drážkou pro lepší rozptyl plamene.
Široký rozsah tepelných hodnot.
2) Iridium Power
Ultratenká iridiová elektroda o průměru 0,4mm pro lepší zapalovací výkon.
U-drážka a zkosená zemnící elektroda pro lepší rozptyl plamene.
3) Iridium Racing
Ultratenká iridiová elektroda o průměru 0,4mm pro lepší zapalovací výkon.
Celoplatinová zemnící elektroda snižuje rychlost opotřebení.
Unikátní izolátor se zvýšenou pevností.
Silikonový povlak jako vodoodpoudivá vrstva izolátoru.
Odkazy na informace o DENSO svíčkách
DENSO technický portál CZ
https://www.denso-technic.com/cs/
Online katalog CZ
https://www.denso-technic.com/cs/e-katalog
Info leták DENSO - moto svíčky CZ
PDF katalog svíček EN
Technická brožura o zapalovacích svíčkách CZ